13 maart - Toch nog een beetje hoop

13 maart 2018 - Msida, Malta

Je kent het lied wel, het is een nacht, die je normaal alleen in films ziet. Maar een nacht als deze heb ik nog nooit in een film gezien, wat een verschrikking.

Omdat de dekens zo vies waren hebben Roxanne en ik besloten dat we er niet onder wilden liggen, het was toch niet zo koud. We hebben allebei een lange broek aan gedaan, een shirtje en een vest. Rox had een vest over zich heen, ik een strandhanddoek.

Ik kon niet in slaap komen, het bed lag absoluut niet lekker, ik had een veer in mijn heup. Ik ben toen met mijn hoofd op het voeteneinde gaan liggen en helemaal aan de zijkant, daar valt het nog mee. Rond 23:00 slapen we, om 00:00 word ik van de kou wakker en probeer nog meer kleren aan te trekken, ik heb nog een shirt aangedaan. Een uur later word ik weer wakker van de kou en trek ik nog meer aan, extra sokken, een extra broek, nog een shirt, een vestje. Een uur later weer wakker, toen heb ik geprobeerd de verwarming aan te zetten. Dit is niet gelukt toen heb ik toch maar mijn deken gepakt en heb ik nog door kunnen slapen, om 08:00 werden we wakker. We hebben ons aan gekleed, daarna zijn we op zoek gegaan naar een tentje om te kunnen eten, we hadden nog niets in huis. We hebben lang over de boulevard gelopen en zijn toen gestopt bij Subway, daar hebben we een broodje gegeten. We hebben een paar boodschappen gedaan en zijn toen terug gegaan naar ons appartement. We zijn in een aantal winkels geweest en hebben ook slippers gekocht om aan te doen als we gaan douchen.

Toen we terug in ons appartement waren was het ongeveer 11:00, we zijn gaan douchen en we kwamen erachter dat het water niet warm wordt, heel snel douchen dus.

Om 12:15 zijn we vertrokken om naar de afspraak met Easy Job Bridge te gaan. Het gebouw waar zij inzitten is in Valetta, de hoofdstad van Malta, de stad waar we gisteren zijn geland. Met het tweede Hollandse meisje hebben we gisteren ook kennis gemaakt. Zij heeft ons geholpen de weg te vinden naar de bushalte en verteld welke bus we moesten hebben.

Om 13 uur hadden we de afspraak met het contactpersoon van Easy Jobs  we konden het gelukkig vinden door onze nieuwe allerbeste vriend: Google Maps.  We komen binnen in een mooi oud gebouw. Het gesprek begon pas om 13:30 want de persoon met wie we de afspraak hadden was bezig en een andere vrouw was nog in gesprek. Het gesprek ging goed en we hebben verteld dat onze kamer vies was, ze nam dit goed op en ik heb de foto's moeten mailen, morgen komt de schoonmaakster om onze kamer schoon te maken.

Na het gesprek werden we door een taxi naar onze stageplek gebracht. Onze stagebegeleidster is een erg vriendelijke vrouw, de ruimte waar de kinderen in verblijven ziet er gezellig uit en we hebben vrij gekregen voor de dagen dat ze op school mei vakantie hebben dus daar zijn we blij mee. Morgen moeten we om 08:45 beginnen, op normale dagen zijn we om 16:00 klaar, morgen mogen we eerder weg om te wennen, 13:00, over morgen 14:00 en vrijdag 15:00. Volgende week maandag beginnen we dan echt en blijven we van 09:00 tot 16:00. Ik vind het erg spannend en ben heel benieuwd hoe het zal verlopen en hoe ik het ga vinden.

Na deze afspraak zijn we door de taxi afgezet in Valetta daar hebben we gezocht naar een plek om te eten. We kwamen een klein tentje tegen waarbij je een soort brood mocht kiezen en het beleg, dit was best goedkoop en we hadden zin in brood. Het was erg lekker. We zijn een paar winkeltjes ingegaan en daarna liepen we in een straat en kwamen we het mooiste uitzicht tegen dat ik ooit heb gezien. Er was een trappetje naar beneden, naar de zee. We zijn naar beneden gelopen om 15:30, we hebben rondgelopen en zijn rond een fort gelopen, Fort Sint Elmo. Ik ga er vandaag nog meer informatie over zoeken. Maar het was in ieder geval echt prachtig! Adembenemend. We hebben een uur en een kwartier rond gelopen. Het was het 16:45 toen we er rond heen waren. Ik had al best last van mijn voeten. We zijn toen met de kaart richting de bushalte gelopen, dat was nog best een eind.

We hebben de bus genomen en het was 17:30 toen we in Msida aankwamen, hier woon ik.  We zijn op zoek gegaan naar beddengoed, Roxanne wilde niet op het bed slapen zonder nieuw beddengoed en de hoeslakens had ze in de was gedaan vanochtend dus die zijn niet droog voor vanavond. We kwamen in een winkeltje en de vrouw snapte niet wat we nou precies wilde hebben. Dit duurde allemaal erg lang. Ondertussen waren we allebei sacherijnig. Deze winkel werd het niet, we zijn doorgelopen en kwamen een andere winkel tegen met beddengoed. Deze vrouw had voor 6 euro een hoeslaken maar ze moest ze nog wel even in een andere winkel gaan halen, ze vroeg of we tijd hadden om even te wachten. Na een kwartier waren we het zat en zijn we weg gegaan. Ik had inmiddels honger dus ik heb een frietje besteld. We zijn daarn.a weer terug gegaan naar die winkel om te kijken of de vrouw ze al gevonden had. Het was een beetje een smoezelig winkeltje. Alles leek van 10 jaar terug en het vrouwtje was ongeveer 1.50 meter lang.  We moesten nog lang wachten maar toen had ze het beddengoed en konden we afrekenen. We zijn naar huis gelopen en waren allebei echt moe en alles zat. We zijn nog een paar winkels in geweest en hebben brood gekocht zodat we morgenochtend ook kunnen eten. Morgen kunnen we naar een grote supermarkt in de buurt van onze stage. Dan gaan we even echte inkopen doen want nu hebben we nog bijna niks.

We hebben lekker chips en chocolade gekocht en dat verdienen we ook wel, we hebben vandaag 11,5 kilometer gelopen. Foto's lukken niet om toe te voegen, ik doe dit wel via Facebook. Over het algemeen was deze dag al een verbetering op gisteren! Gelukkig maar.

1. Astrid Boot:
    13 maart 2018
    Wat zullen jullie lekker slapen onder dat schone beddengoed. Fijn dat jullie de kans krijgen om te wennen! En dat adembenemende uit zicht wil ik ook graag zien!
  2. Jolanda van Dreven:
    14 maart 2018
    Echt leuk om je verhalen te lezen, Rhode!
    Wat hebben jullie al veel meegemaakt in 2 dagen 😉
    Ik hoop dat je een geweldige tijd hebt op Malta!