23 - 28 april - Weekblog

28 april 2018 - Msida, Malta

Maandag 23 april

We moesten vandaag om 09:00 beginnen. Ik wist al dat dit de laatste dag van Tamara was voordat ze op vakantie ging voor een week. Toen we aankwamen op stage merkte ik gelijk op dat Leanne er niet was, de kinderen waren allemaal buiten aan het spelen, Rox en ik gingen ook naar buiten. Ik vroeg op een gegeven moment aan Tamara: waar is Leanne, komt ze niet werken vandaag? De reactie was, ja ze komt wat later.

Het werd 10:00 en dan eten de kinderen altijd, dus ik ging gewoon alles maar in mijn eentje doen. Want normaal gesproken doe ik het samen met Leanne, maar zij was er niet. Er was ook geen invaller of iemand die haar taken overnam. Dus ik moest alles tegelijk doen, op de kinderen letten, eten klaarzetten, eten verwarmen, kinderen eten geven, potjes klaarzetten, kinderen op het potje zetten, dan had een kind geplast en moest ik een luier verschonen, ondertussen vroeg een kind weer of ik ze wilde helpen met eten geven. Nou misschien snap je wel hoe stressvol dat was. Ze hadden gevraagd aan mij of ik het fijn vond als Rox me zou helpen, dus ik had aangegeven, ja graag. Maar elke keer moest Rox weer luiers verschonen bij haar groep en dan stond ik weer alleen. Dus ik snapte het niet zo goed, want ik had 9 kinderen, zij 8 en daar stonden 3 personeelsleden op en ik stond in mijn eentje. Maar het ging opzich wel, ik merkte wel dat het heel stressvol voor mij was.

Toen alle kinderen gegeten hadden en op het potje hadden gezeten heb ik aan Christine gevraagd of Leanne nog kwam werken, ze zei dat ze waarschijnlijk er de hele dag niet zou zijn want ze had last van ongesteldheids krampen en kon bijna niet lopen. Dus toen moest ik opeens ook alle informatie van de kinderen bijhouden enzo. Dit was nog nooit aan me uitgelegd dus dat ging ook allemaal niet zo goed. Uiteindleijk is het allemaal wel gelukt maar ik vond het wel jammer dat ze niet even hadden doorgegeven dat ik het in mijn eentje moest doen en even een uitleg over het programma. Om 16:30 mochten we naar huis. De rest van de week moesten we ook blijven tot 16:30 omdat Tamara er niet was en dat we haar plek in zouden moeten vullen.

Toen we naar huis gingen hebben de nieuwe huisgenoten zich gemeld en laten weten dat ze de volgende dag in zouden trekken. Omdat Suzan weg ging maar 2 dagen nadat de nieuwe huisgenoten aankwamen zou Suzan 2 dagen in een ander appartement moeten zitten voor ze ging vertrekken, hier had ze geen zin in en heeft dit aangegeven, daarom moesten de nieuwe huisgenoten eerst 2 dagen in een ander appartement, onder ons. Daarna zijn ze nog 2 dagen gebleven in dat appartement en zijn dan dinsdag bij ons ingetrokken. Het zijn twee Nederlandse meisjes die schoonheidsspecialist studeren.

Het was een zware dag, we zijn met Julia nog een drankje wezen doen in Sint Julians en lagen om 12 uur in bed.

Dinsdag 24 april

Vandaag was de eerste dag dat Tamara weg zou zijn, Leanne was gelukkig weer aan het werk, dus het was minder stressvol. Wel moest ze om 13:00 weer weg.

Leanne heeft aan mij gevraagd of ik als de kinderen tv kijken ik de luiers wil bijvullen, ze vroeg aan me of ik wist hoe het moest, ik zei ik heb het wel eens gezien maar ik weet het niet precies, ze zei: ik denk dat je wel weet hoe het moet. En daarmee was het klaar, er werd verwacht dat ik het gewoon wist en dat ik het maar zou doen. In de middag heb ik het gedaan, ik wist dus niet hoe het moest, maar ik heb het aan Christine gevraagd en toen heeft ze het me uitgelegd en heb ik de luiers bij gevuld en een handschoen en een luierzakje in de luier gedaan. Dit is zodat als je een kind gaat verschonen je alles gelijk bij de hand hebt. Best handig.

Omdat ik gisteren alles in mijn eentje had gedaan vond ik het heel raar dat Leanne er weer was en wist ik niet goed wat ik moest doen, omdat ze alles zelf doet en ik niets uit haar handen wil nemen.

We hebben met de kinderen buiten gespeeld, het was heel warm. We hebben lekker in de schaduw gespeeld, want in de zon was het echt te warm. Maar het is wel fijn om met de kinderen buiten te zijn, ze zitten heel de dag binnen en kijken naar de tv of doen activiteiten, maar niks waarmee ze lekker hun energie kwijt kunnen.

Ik had sinds gisteren last van mijn keel. Het deed veel pijn als ik moest slikken. Vandaag had ik er ook weer last van, het was verschrikkelijk om een boterham te eten. Christine adviseerde me om naar de apotheek te gaan als we klaar waren met werken om even iets te halen om de pijn te verzachten.

Van Naomi hebben we een uitnodiging gekregen van de Nederlandse ambassade van Malta voor een receptie voor koningsdag. Het ziet er heel sjiek en officieel uit, toch denken we niet dat we zullen gaan, diezelfde avond is er ook een vuurwerkshow waar we graag naar toe wilde gaan.

Toen we naar huis mochten ben ik met Rox naar de apotheek gegaan, ik heb Strepsils gehaald en vitamine C bruistabletten. Ik wil niet graag naar de dokter, ben heel eigenwijs daarin. Ik hoop dat het beter gaat met Strepsils.

Toen ik thuis kwam heb ik thee gezet met gember, honing en citroensap. Dit was verlichtend voor mijn keel, maar hij deed nog steeds pijn. Morgen moeten we weer werken dus vroeg naar bed, dat helpt ook tegen keelpijn.

Woensdag 25 april

We moesten weer om 10:00 beginnen. Toen we aankwamen zagen we alleen Rita en Leanne. We hadden 19 kinderen, met twee gediplomeerde en twee stagiaires. Omdat we zoveel kinderen hadden zijn we deze dag met de kinderen bij elkaar gebleven, in een grote groep. Het was niet duidelijk waarom Naomi er niet was, ik heb het aan Rita gevraag en zij wist het ook niet. Leanne ging om 14:00 weg. Toen hadden we nog 9 kinderen denk ik. We hebben dus met alleen Rita gewerkt, en dat ging eigelijk best fijn. Rita is er ook nog niet zo lang en dus weet zij ook nog niet alles en daarom overlegd ze alles met ons, heel fijn. Ze laat ons ook gewoon ons ding doen en overlegd als zij wat gaat doen. Vandaag moest ik veel hoesten. We hebben buiten gespeeld met de kinderen en mochten om 16:30 weg. 's Avonds heb ik met Shanaya gebeld, het was leuk om weer even te praten met haar en te horen hoe het er in Nederland aan toe gaat. Morgen laatste dag voor onze vakantie.

Donderdag 26 april

Toen we naar de bushalte liepen zag ik opeens dat mijn teennagel half (horizontaal) af gescheurd was, vanaf ongeveer de helft van mijn teen. Op die teen had ik in de herfst vakantie een zware prullenbak laten vallen en had al een hele poos een bloeduitstorting onder mijn teen. Nu scheurde dus mijn halve teennagel af. Gelukkig deed het geen pijn omdat onder de bloeduitstorting een nieuwe nagel was gegroeid maar het zag er heel vies uit.

Ik moest veel hoesten vandaag en voelde me zwak en beroerd, had spierpijn rond mijn schouderbladen. Ik was misselijk. Wilde het liefste slapen. Gelukkig was het een rustige dag en snapte ze allemaal dat ik me niet lekker voelde, ik heb mijn temperatuur opgemeten maar had geen koorts. Misschien moest ik toch maar naar de dokter. Ze raden op stage aan dat wel te doen.

De kinderen gaan nog steeds elke dag op het potje, de meeste  kinderen doen een plasje, maar soms ligt er wel eens een drolletje in het potje. Vandaag was dat het geval. Een ventje had gepoept, we zijn dan allemaal heel trots en blij. Hij was opgestaan om naar de badkamer te gaan om zijn luier te verschonen en ik denk dat er toen nog een drolletje tussen zijn billen zat, want daarna liep ik langs en stond ik met mijn slipper in een stukje poep. Ik vond dit een vies idee, maar gelukkig had ik slippers aan, heb ik het snel opgeruimd en schoongemaakt en gedesinfecteerd.

We mochten vandaag om 15:00 weg, we hadden nog iets van 6 kinderen, ik voelde me echt niet goed en wilde het liefste naar bed. Toch zijn we nog naar de Lidl gegaan om de laatste spulletjes te halen, we hadden bijna niks meer in huis. Daarna snel naar huis. Vanavond hebben we lasagne gegeten, heerlijk! En zo makkelijk, gehakt, doperwten en tomatensaus, lasagne bladeren stapelen en voor mij kaas. Rox lust geen gesmolten kaas, dus ik doe de ene helft met kaas en de andere zonder. We vinden het allebei heel erg lekker.

Morgen komt de vriend van Rox en we gaan hem ophalen op het vliegveld. Morgen is ook onze eerste vrije dag. We moeten rond 08:00 weg, dus vroeg gaan slapen.

Vrijdag 27 april

Ik heb een hele slechte nacht gehad, werd om 03:00 wakker omdat ik heel veel last had van mijn keel, heb wat gedronken en ben toen weer gaan slapen. Om 06:00 werd ik ook wakker want Rox werd gebeld door Yordy dat hij in het vliegtuig zat. Ik heb gelukkig wel door kunnen slapen tot 08:00.

We zijn met de bus naar het vliegveld gegaan, we kwamen om 09:10 aan. Het vliegtuig zou om 09:00 landen. We moesten nog een kwartiertje wachten en toen liep hij de poort uit. Rox was heel zenuwachtig. Ik vond het ook wel spannend, want ik ken hem nog niet zo goed.

We zijn naar huis gegaan, ik voelde me heel erg beroerd, we zouden eigenlijk boodschappen gaan doen, maar Rox en Yordy zijn met zijn tweeën gegaan zodat ik nog even in bed kon liggen. Daarna zijn ze naar het appartement van Yordy gegaan om te kijken hoe het er uitzag. Ze zijn daar gebleven tot 16:00. Ik vond het heel raar om alleen te zijn, Rox en ik zitten nu al 7 weken 24/7 samen, en toen was ik opeens alleen.

We hebben met zijn drieën kebab in pita broodjes gegeten hier thuis. Om 18:30 hebben we een taxi besteld die ons naar de vuurwerk show zou brengen. Toen we aankwamen was er niets en hebben we besloten om nog even naar Sint Julians te gaan en om 23:00 zijn we naar huis gegaan, want Yordy was erg moe, hij was om 3 uur opgestaan.

Ik kon niet in slaap komen, ik had veel last van mijn keel en heb heel veel gehoest. Ik wist niet goed wat ik moest doen want soms had ik het idee dat ik geen adem kon halen. Het was 02:00 toen ik in slaap viel. Ik heb een kussen onder mijn kussen gelegd zodat ik met mijn hoofd wat hoger lag.

Zaterdag 28 april

Ik had voor het eerst mijn wekker gezet sinds ik in Malta ben. Ik werd wel eerder wakker dan mijn wekker, werd een aantal keer wakker in de ochtend maar heb nog even verder geslapen. Om 11:00 zouden we vertrekken. Ik was ruim op tijd klaar en heb de afwas nog gedaan en de keuken nog een beetje opgeruimd. Toen we weg gingen ben ik eerst langs een apotheek gegaan om neusspray en Vicks te kopen zodat ik beter kon ademen.

We gaan naar Blue grotto, we willen dit keer wel in een bootje, de vorige keer waren de bootjes dicht, want het was tweede paasdag.

De bus kwam niet opdagen dus hebben we maar weer een taxi geboekt. We hebben eerst gegeten toen we aankwamen, bij het zelfde plekje als de vorige keer. Toen we klaar waren zijn we naar de bootjes gelopen, wat denk je? Weer gesloten, dus weer niet in een bootje. Dus hebben we rondgelopen en een beetje gezond.

Ik had heel veel last van mijn keel, ik moest veel hoesten en als ik dan weer inademde kreeg ik bijna geen lucht. Heel vervelend. We zijn tegen 16:00 terug naar huis gegaan, we moesten een half uur wachten op een bus. Het waaide hard, dus ik zat echt te creperen, heb geprobeerd mijn borst zo goed mogelijk te beschermen om het niet erger te maken. Uiteindelijk hebben we toch een taxi geboekt, dan zouden we een uur eerder thuis zijn.

Vanavond zouden we naar een feest gaan met muziek van de jaren 70 tot nu, ik had er heel veel zin in. Maar door omstandigheden is het niet meer gelukt er naar toe te gaan. Misschien ook wel beter voor mijn keel, dat hij even rust heeft, moet goed op gaan letten dat ik mijn lichaam de kans geef om te genezen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl